De Nijmeegse fiets4daagse over kabouterprogrammatuur

Interview met Tim van Os, de oprichter van Stichting Ox.
Stichting Ox is gespecialiseerd in het organiseren van outdoor evenementen met een maatschappelijke en sociale component waaronder de Nijmeegse fiets4daagse.

Kabouterprogrammatuur: Hoi Tim, om maar met de deur in huis te vallen; wat doet de app precies?
Tim van Os: De app geef informatie over de route en de superstops, zorgt ervoor deelnemers makkelijk toegang tot de kaarten krijgen, alle e-bike oplaadpunten vinden, informatie over de omgeving lezen en ze kunnen op elk moment zien waar ze zich bevinden op de route. We kunnen pushberichten versturen aan de deelnemers en vanuit de app kunnen ze naar de fietspechhulp bellen. Bekijk de app in de Appstore of Playstore.


kp: Hoe verliep de Nijmeegse fiets4daagse voor dat jullie gebruik maakte van de app?
T: De eerste 2 edities moesten we eerst de routes uitprinten: dan markeerde we de routes met krijt op de weg en gaven we de deelnemers een routebeschrijving mee.
Nu, met de app, is dat allemaal niet meer nodig. Wel geven we nog een fysiek boekje mee voor de mensen die geen gebruik willen maken van de app, maar de app is een enorme toevoeging.
Ook geeft de app wat extra functies die op de oude manier gewoon niet mogelijk waren.

kp: En zijn er ook dingen waar jullie mee worstelde voordat het idee van een app ontstond?
T: Waar we nog steeds mee worstelen is dat mensen de goede route moeten blijven fietsen; dat blijft toch wel een dingetje.
Je steekt veel energie en tijd in het uitpijlen van een goede route. Alsnog krijgen mensen het voor elkaar om verkeerd te fietsen.
Natuurlijk kun je dit ook niet met het gebruik van een app helemaal voorkomen.
Toch kregen we sinds het gebruik van de app een stuk minder telefoontjes van verdwaalde deelnemers.
Als de mensen verdwaald zijn dan loop je tegen het volgende probleem aan:
je krijgt dan namelijk gesprekken in de trend van: “Waar staat u dan precies?” “Ja, in de buurt van een weiland”.
Eigenlijk was het dan niet mogelijk om de deelnemers goed te kunnen helpen.
Nu kan dat wel; ze verwijzen naar de app. Daar zijn de deelnemers heel blij mee.

 

kp: Met welke functie zijn jullie het meest tevreden?
T: Voor ons is een van de meest gave functie de push-berichten.
Dit is namelijk iets wat je zonder het gebruik van een app niet voor elkaar kan krijgen.
Je kunt mensen wel een mailtje sturen, maar onze ervaring is dat mensen dit niet zien of veel te laat.
Ik stond tijdens het evenement naast een deelnemer die op dat moment een push bericht binnen kreeg en hardop zei “ow, ik krijg een gratis kopje koffie in Cuijk” en dat was wel echt helemaal geweldig. Maar we kunnen het ook voor veiligheid gebruiken zoals weg afzettingen die ineens plaatsvinden of dat mensen zonnebrand moesten insmeren. Daarbij had je dus ook nog de commerciëlere mogelijkheid om samen met partners te kunnen communiceren naar de deelnemers. Dat geeft een echte meerwaarde die je anders niet kan creëren.

 

kp: De app zoals hij nu is, zou hij volgens jullie bruikbaar kunnen zijn voor andere evenementen?
T: Zoals de opzet nu is denk ik dat hij zeer geschikt is voor wandelingen, culturele tochten, wandel en fiets4daagses.
Ook voor kleine dorpjes bijvoorbeeld, zelfs al voor een paar 100 mensen.
Vooral voor city-marketing en wandeltochten zie ik enorme mogelijkheden.
Het scheelt zo’ n organisatie natuurlijk ook veel geld want je hoeft niet meer alles te drukken.
Je investeert in 1 zo’ n app en voor de rest zet je de route online om te printen voor mensen die geen telefoon hebben of niet mee willen nemen.
Het is ook beter voor het milieu en het scheelt veel geregel. Je hebt de mogelijkheid om updates te doen.
Dit is ook zeker iets waar je met papier ook altijd mee zit, je moet het op tijd aanleveren aan je deelnemers en als je dan een foutje hebt gemaakt in de tekst, tijden, data of in de route zelf dan kun je het of weer opnieuw laten drukken of je moet er weer een papiertje bij stoppen. Dat hoeft met een app allemaal niet meer.

 

kp: Wat waren de reacties van de sponsoren/superstops, zouden zij willen mee betalen aan zo’ n app?
T: Nou in zekere zin doen ze dit al, door een vermelding te krijgen betalen een ze vast bedrag aan ons voor marketing acties.
Je wilt ze dan ook graag wat teruggeven en laten zien dat je ze voldoende aandacht geeft.
Maar om eerlijk te zeggen heb ik niet bij de sponsoren en superstops gepolst wat ze er precies van vonden, wellicht is het inderdaad nog een goed idee om dit na te vragen.
Ik weet van de superstops sowieso dat ze er heel blij mee waren. Maar toen we de sponsoren aan ons hebben verbonden was het idee voor een app er ook nog niet, dus dit is wel iets wat we in de toekomst zeker mee kunnen nemen ja.

 

kp: Hoe hebben jullie de samenwerking met kabouterprogrammatuur ervaren?
T: Het proces was heel prima, eerst krijg je duidelijke schetsen te zien, je krijgt eerlijk te horen wat wel en niet haalbaar is en ik vind dat er eigenlijk nog veel meer is geleverd dan dat we hadden verwacht. Ik was zelf in het begin een beetje sceptisch.
Ik wilde vooral dat het zou werken en niet te veel extra dingen maar hij werd op tijd gereleast.
De extra toevoegingen zoals die push notificaties bleken dus achteraf iets te zijn waar we nog veel meer mee willen doen in de toekomst.
Dat was iets waar ik niet eens aan gedacht had en nu zagen we wel echt de enorme meerwaarde hiervan.
Vanuit ons klanttevredenheidsonderzoek hebben we geen enkele klacht ontvangen over de app, dat zegt natuurlijk meer dan genoeg.

Na het lezen van dit interview benieuwd hoe een app voordelen voor uw organisatie kan behalen?
Neem dan contact met ons op!